Man kan ikke undgå at støde på ordet “Tesla” når man snakker om elbil og det er der flere gode grund til. Tesla har efterhånden været til i mange år, men indenfor de seneste par år har der været ekstra meget fokus på dem og på den måde de udvikler bilerne på. De har nemlig valgt at gøre det næsten umulige, nemlig at starte helt fra bunden og gentænke hvordan man bedst og billigst laver en bil i dag og det har de fået stor succes med.
Tesla har altid været en elbil og de bliver ikke anderledes. I starten var der ikke ret mange der købte en fordi de var dyre og netop fordi de var på el. Har man været vant til at køre benzin eller diesel bil, så er det heller ikke nemt at skifte over og den gang var det endnu svære fordi man slet ikke har det samme lade-netværk som man har i dag, så man kan sige at det var lidt bøvlet at have en elbil den gang. Men heldigvis er tiderne skiftet og nu er det ekstra meget fart på tesla og det ser ud til at de er mange milepæle foran deres konkurrenter.
Du får flest kilometer pr. kilowatt
Når man snakker om elbiler, så kommer man ikke udenom kilometer pr. kilowatt. Det er nemlig en af de ting som man måler en god elbil på og her er Tesla en favorit. Når man kigger på tallene vil man kunne se at Tesla model 3 faktisk ligger på en første plads og hvad betyder det lige for dig, tænker du nok. Det betyder faktisk at du spare penge fordi du skal bruge mindre strøm pr kilometer du tanker op. Det er til at forstå og vi elsker når nogen laver et produkt der kan spare lidt på pengene.
Alle biler der er blevet testet er allesammen blevet målt i en temperatur på mellem 0 og -10 grader. I Danmark er man sjældent nede i de grader efterhånden, men sammenligner man med plus grader vil Teslaen stadig ligge i top og det er en af grundene til at det er en god familiebil.
Klart de bedste lademuligheder i verden
Det som alle folk snakker mest om er mulighederne for at lade. Du hører tit folk sige “Jeg kan ikke lade min bil nogen steder” eller “Jeg bor i lejlighed og kan ikke lade derhjemme, så jeg kan ikke få en elbil”. Folk der siger ting som dette er folk som ikke har sat sig ind i elbil-verdenen eller også har de ikke været hos en forhandler med elbiler.
Snakker vi om lademuligheder så vinder Tesla klart på dette område. Deres netværk er efterhånden så stort at man nærmest ikke kan kører nogle steder uden at komme forbi en Tesla laderstation. Måske har du ikke set dem, men de er der. Tit og ofte er de ikke synlige fra de normale veje, men du har altid en i nærheden.
Se Tesla lade-kort her: https://www.tesla.com/da_dk/supercharger
Som du kan se er der rigtig rigtig mange ladere alene i Danmark og der kommer flere og flere til. Det er fordi Tesla investerer alt i at få så mange ladere ud som muligt og det kan de mange forbrugere godt lide.
Lademulighed er noget man bør ligge højt på sin prioritetsliste og især hvis du ikke kan have en oplader derhjemme. Så er det rart at have en lige i nærheden.
Holder værdien bedre end andre bil
Dette er uden tvivl en rigtig god faktor får at købe en Tesla som familiebil. Vi elsker nemlig alle sammen at købe noget som vi ikke mister ret mange penge på og her er Tesla en god investering.
Det blev i starten meldt ud af Tesla kunne holde en batterikapicitet på 90% efter 260.000 kilometer, men efter det har lavet en masse test er det nu bevist at man faktisk kan køre op til 320.000 kilometer og stadig have 90% af batterikapiciteten tilbage og det er noget der gør at din Tesla ikke kommer til at miste ret meget i værdi, fordi folk stadig vil købe dem efter du har haft den. Derfor kan de holde prisen.
Teslas batterier bliver stadig bedre og bedre, så dette tal vil kun stige med tiden og det vil bare gøre at bilen kan holde en god pris i endnu længere tid, hvilket er godt for dig som køber.
Prisen er for hele pakken
Vi har endnu ikke forstået hvorfor andre procenter ikke gør det samme her. Skal du ud og have ny bil i dag som ikke er Tesla, så ser du altid en pris der hedder “Fra” og det kan godt snyde lidt, for først synes man det lyder billigt, men inden du får set dig om, så har du alligevel smidt ekstra udstyr i for +50.000 kroner for ting som man synes burde være standard udstyr og sådan har mange bilforhandler altid gjort det.
Kigger man på køb af en ny Tesla, så vil man kunne se at de gør det på en anden måde. Her lyder det faktisk som om at bilen er ret dyr. Men det er fordi at her får man alt med i pakken med det samme. Her er der kun meget få ting som er ekstra udstyr og det er sådan noget som fuldt selvkørende og større fælge på visse modeller. Det er noget man sagtens kan undvære, så den pris du får er for alt, så sammenligner du med et andet bilmærker, så kan det faktisk ende med at blive ret dyrt for dig eller måske samme pris som en Tesla når du er færdig med at vælge ekstraudstyr.
Der bliver solgt flest model 3 og model Y og sammenligner du pris for bilen og ekstraudstyr vil du se at de ligger ret tæt med andre bilmærker.
Det er oftest derfor folk skælder ud over at pris er høj på Tesla, men det er den rent faktisk ikke når man sætter sig ned og sammenligner tallene.
Opdateringen går som en leg
Her er et punkt som er virkelig vigtig. Her er en ting som alle de andre bilmærker ikke har gjort endnu og vi ved faktisk ikke hvorfor. Det er noget så simplet som at opdaterer sin bil hjemmefra. Det lyder jo også simplet, men alligevel har de andre bilproducenter ikke gjort det endnu.
Tager du en bil som feks en Porsche Taycan, så er du tvunget til at møde op på værkstedet for at opdaterer din bil og det virker lidt fjollet for et mærke som Porsche, som er langt dyre en Tesla.
Har du derimod en Tesla og det er uanset model, så kan du opdaterer den hjemmefra og faktisk imens du sover, hvis du vælger det. Bilen siger nemlig til når der er en opdatering og så snart der er adgang til wifi, så henter den opdateringen, så smart er det. Det er faktisk næsten som at opdaterer sin computer eller smartphone.
Selvkørende Teslaer er milepæle foran
Man kan næsten ikke undgå at støde på ordet “Selvkørende” når man snakker om Tesla og det er sikkert også det første du tænker på hver gang bilmærket bliver nævnt og det er der en særlig grund til. Det er nemlig langt foran deres konkurrenter på dette område.
Sammenligner med en Tesla med feks en Mercedes som somregel også er langt fremme i skoen, kan man se hvor meget de halter bagefter, når man holder dem op mod hinanden. En Tesla kører efterhånden udelukkende på bilens kameraer, hvilket blev spået til ikke kunne lade sig gøre, men det er faktisk det man ser lige nu og på alle Telsa i 2023 og frem vil det fungere udelukkende med kameraer.
Mercedes har været igang med at lave selvkørende længe efterhånden, men de er stadig kun nået til at bilen selv kan kører på udvalgte motorveje og i særlige lande. Det er ikke optimalt, hvis man gerne vil have et fuldt selvkørende system, så derfor skal de igang med at udvikle noget mere og noget hurtigere for at være med i kampen om fuldt selvkørende biler. Der går nemlig ikke længe før det bliver hverdag for mange. Så kan man nemlig sidde og arbejde i bilen på vej på arbejde om morgenen eller nyde en frokost imens man tager til det næste møde og det er ret smart.
Tesla er et milijøvenligt godt valg
Tesla har haft en plan om at sænke CO2-udslippet siden 2008 og en del af den plan går ud på at lave solceller på taget af deres fabrikker. På den måde kan de fungere som bank fordi de lader batterier op til dårlige tiden. I Californien er der mangel på strøm og derfor har de bygget solceller på toppen af Freemont fabrikken, så de ikke skal ud og købe strøm de dage hvor der er mangel på strøm.
Tesla-ejede solcelleanlæg har produceret mere elektricitet (13,25 TWh) end mærkets biler har forbrugt i perioden (5,26 TWh).
Det er et stort plus og rigtig gode nyheder for dem som gerne vil være mere grøn og det tyder på at Tesla ikke er færdige med at sænke CO2-udslippet endnu.